onsdag 14 januari 2015

Hjärteländet del 3

Efter hjärtinfarkten så gick livet vidare som vanligt. Jag flyttade ihop med min tjej och allt var som vanligt. Ända till slutet av sommaren 2012. Det var en smygande känsla att jag blev andfådd i trappan, vi bodde på tre tapper upp och ingen hiss. Jag var nere ofta i centrum så jag märke det ganska tydligt. Framåt hösten började det bli olidligt och jag började gå upp drastiskt i vikt.

Nu snackar vi inte om et par kilo i veckan. Utan kanske 5 kilo. I slutet av november så sökte jag upp en läkare på vårdcentralen, han skickade mig direkt till Vrinnevisjukhuset i Norrköping. Där hamnade jag på akuten och jag hade lunginflammation, plus vätska i kroppen. Blev inlagd 2 dagar. I mitten av december var det dags igen, då vart jag inlagt 4 dagar.

Julen gick och nyåret och jag vart sämre och sämre. En vecka efter nyåret så vart jag så dålig så det vart ambulans till akuten igen. Den här gången skulle jag inte komma hem på 3 månader. Min diagnos var skrämmande. Inte nog med att jag hade lunginflammation, jag hade lungödem, lungproppar och uppe på det hjärtsvikt. Alla dessa diagnoser var dödliga och då visste jag inte hur illa det var. Det fick jag reda på långt efteråt. Jag hade extremt svårt att sova, vilket ledde till ganska deprimerade beteende. Ivrigt påhejad av mitt beroende av morfin. Efter en och halv månad var jag en fulländad morfinist. Morfin har en ganska destruktiv påverkan på människan. Visserligen ger det smärtlindring, men man blir extremt slö, sömnig och ibland ledde det till hallucinationer, precis som alla opiater. Men efter att jag fick sömnmedel och avslappande medel så hade jag en satans hallucination som inte går att beskriva i ord. Den natten var kanske den hemskaste jag upplevt och bara på grund av mina egna fantasifoster. På morgonen valde jag att ta bort mina avslappande mediciner och sömnpillren. Men även att dra ner på morfinet. Vilket tog över två månader. 


Jag utvecklade en klaustrofobi som var helt hemsk. Bävade för att ta på sig en tröja, bara för jag skulle fastna i den. Jag hade extremt svårt att hamna i magnetröntgentrummor. Vilket jag gjorde givetvis. Det var helt hemskt. 45 minuter i ett rent helvete. Under denna tid hade jag gjort otaliga röntgenundersökningar, svalt slangar, kameror, tuber ner i svalget. Ultraljud på hjärtat och magen. Men framförallt så gick jag ner 27 kilo på 2 och en halv vecka bara med vätskedrivande. 


Den person som höll upp mig under denna tid var min tjej Kajsa. Hon kom varje kväll och uppmuntra mig, tröstade mig och gav min många skratt, även om jag kanske var upplagd för det, men hon lyfte mig. Men framförallt så lärde jag mig att gråta, vilket jag har massa nytta av idag. Som man så är det ganska tabu att kunna och visa att man kan gråta. Men min egna erfarenhet så är det lika befriande som att skratta.

Nästa del kommer handla om varför jag överlevde och kunde bli tillfälligt bra. Men för det krävs det lite bilder som jag ska ta. Nu blir ni nyfiken eller hur?

XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar