torsdag 8 januari 2015

Hjärteländet del 1

Nu börjar del 1 på min berättelse om mitt hjärta.

Det var en helt vanlig dag, jag hade spelat TribalWars under dagen, varit och handlat, pratat med mina flickor och farsa. Sent på kvällen ringde min tjej upp och vi satt och pratade. Efter någon halvtimme började jag känna av att det smärtade i vänster arm och i halsen. Inget i bröstet. Då visste jag inte att detta var upptakten till 4 års elände som inte är över än.

Jag fick avbryta samtalet med min tjej och ringa 112. De skickade en ambulans och det jag minns under väntan på ambulansen, var att jag var lättad att jag hade duschat under kvällen. Vilket jävla konstaterade. Inget av att jag var orolig för min hälsa.
Ambulansen kom och de lastade in mig. De var på gårdsplanen när de tog ekg:t och skickade det till US Linköping. Där sa de att jag skulle till Motala sjukan. Åkte ditt, men jag blev sämre och sämre.

Väl inne på akuten i Motala så var det ett satans hallå. Läkaren som var någon sorts AT-läkare, kallsvettades som en gris. Han var rena katastrofen i detta läge. Som tur var så var det är en erfaren sjuksyrra som tog kommandot. Hon skickade ut läkaren på stubinen, sedan tog hon min hand, satte sig ner och sa att detta kommer bli bra. Hon sa att jag kommer skickas till Linköping i ilfart och skulle få en kranskärlsröntgen direkt. Jag hade nu en fullt utvecklad hjärtinfarkt, men att det finns någon passage som blodet kunde sippra igenom.
När ambulanspersonalen kom, kände jag igen en kille där som jag orienterat mycket med förr. Det kändes på något sätt tryggt att det var någon som jag kände igen. Han skulle köra och tjejen som var med skulle ta hand om mig och se till att jag överlevde resan. 

Bilden har ingenting med den utryckning som jag beskrivit här på bloggen.

Resan dit var väldigt speciell. Dels för att jag direkt fattade tycke för tjejen som var med, hon var enormt duktig. Under alla sjukhusbesök så har jag lärt mig att när tycke uppstår mellan människor så är det oftast ömsesidigt. Det är någon sorts kemi som sätter igång. Det ska man ta tillvara på. En sån person kan rädda ditt liv.
Under färden till Linköping som är ungefär 4,5 mil så vart jag sämre och sämre. Hinka i mig morfin och nitro. Jag hade djävulskt ont i armen, halsen och nu även i bröstet. Jag förstod att jag var väldigt illa därann. Trodde att jag skulle dö, vilken jag sa till sjuksköterskan. Hon tog min hand kollade in i mina ögon och sa:
-Du kommer inte att dö så länge jag finns vid din sida. Det kommer inte att ske.

Det märkliga var att jag trodde henne fullt ut, det syntes i hennes ögon. Just i det ögonblicket så började jag kämpa emot. Jag hade nästan givit upp. Men den här personen fick mig att kämpa emot med bara några ord och en kärleksfull blick. Och det från en person som jag aldrig någonsin träffat.

Vi flyg fram i dimman. Dom här 4,5 milen tog cirka 25 minuter. Jag låg där men bar överkropp, infart in blodsystem och ena hand krampaktigt hållen i en reling i ambulansen ena handen på min sjuksyrras knä, och det gick i 180 i dimman.
Några minuter innan vi ”landande” så började allt släppa. Allt det onda försvann, och jag kunde börja andas normalt igen. Det var otroligt skönt. Jag var visserligen väldigt drogad, men kramade om min räddare. Tyvärr så har jag inget namn på henne och har inte kunnat skicka blommor till henne. Men ska försöka få reda på hennes namn och skicka dessa blommor. Hon vet inte det, men under dessa 25 minuter ändrades mitt liv. Inget som jag tänkte på då, men så här efteråt vet jag det. Men mer om detta längre fram.

Jag fick göra ett samtal innan jag kom in på kärlröntgen rummet. Jag ringde min tjej och sa att jag skulle in på kärlröntgen och bli ballongsprängd. Hon var väldigt uppriven och storgrät. Jag försökte lugna henne så gått det gick i mitt minsta sagt flummiga tillstånd. Hon tog sig samman och ingöt mig mod. 

XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar