tisdag 27 januari 2015

Hjärteländet del 4.

Förra delen var lite om hur jag levde mellan liv och död utan att veta om det. I ungefär 2 månader så var livet ett helvete. Jag var så dålig, svårt att andas och ständigt feber, hosta och värk över lungorna konstant. Efter två månader kom en lite förändring och jag började leva. Nu var det dags att gå vidare med min hjärtsvikt. Under resan gång så hade de snackat om att de skulle sätta in et pacemaker. Men det var inte bestämt vilket pace som skulle användas.

Jag vart körd till Linköping och fixa snacka med en av Sveriges bäste pacemaker kirurg. Vi kom fram till att jag skulle få en riktig värsting till maskin. Det absolut dyraste och med mest finesser. Det var en så kallad ICD(Implantable Cardioverter Defibrillator). Det är et pacemaker som ständigt skickar impulser till hjärtat för att det ska fungera normalt. Problemet med mitt hjärta svarade i höger kammare. Det pumpade inte normalt. Plus att det var et överhängade risk att jag kunde på ett hjärtstopp, så därför så behövdes en hjärtstarter till hjärtat. Det är en defibrillator som skicka stötar till hjärtat precis som man har i varje ambulans eller i sjukvården. Jag frågade vad den kostade och berättade att den jag skulle ha kostade 153 000 kronor. Alltså som en ny bil som är ganska skaplig. Jag håll på att svimma. 

Den är ganska stor, mycket större än en vanlig pacemaker.


Jag förberedde mig på att operationen som skulle vara inom en vecka. Operationen skulle vara under lokalbedövning. Jag skulle in en tisdag på eftermiddagen, på måndagen så förberedde jag med dusch på kvällen och det bäddas nytt och operationskläder fick jag sova i. Sedan skulle de kolla att allt var okej på morgonen innan nästa dusch och klädbyte innan färden till US Linköping.
Men under natten hände någon som var riktigt fel. Jag vaknade ganska tidigt och kände att det var något som var fel. Kände mig inte risig eller så men det var något som var fel. Alla prover verkade bra, men sedan kom tempen fram och då visade det sig att jag hade feber. Operationen vart inställt direkt.

Sen följde en rad med prover. Det visade sig att jag fått en infektion nere i lungorna av hudstreptokocker. Helt jävla otroligt. Jag har tydligen fått ner någon hudflaga som dessutom inte var min hudflaga. Det jag vet är att det varit nere en massa slangar, kameror och annat skit i mina lungor. Det är någon som inte varit noga med hygienen. Sen kommer nästa idiotiska grej. Jag fick en ny läkare för min gamla skulle på någon föreläsning i staterna. Min läkare i Linköping hjälpe mig med lungproblemet då han kände någon som kunde lösa detta åt mig. Åt en medicin som kostade 1000 spänn om dagen, men då slapp jag vara sängbunden i dropp som var alternativet. Men operationen fick vänta två veckor till. Jag skulle inställa mig på US Linköping efter cirka 12 dagar och sedan operation efter 13 dagar.

Jag låg kvar på Vrinnevi i Norrköping tills vidare. Efter cirka 3 dagar så kommer min läkare in och säger att jag ska opereras dagen efter. Jag protesterar, för jag hade pratat med experten i Linköping och han sa bestämt vad som skulle ske. Jag skulle inställa mig den 12 dagen. Men vad har jag som en liten patient att säga till om? Ambulans en gång till. Väl inne så sa jag att de var inte kloka i Norrköping. Systrarna var som frågetecken, det läkare som var på plats var som frågetecken. De ringde till min läkare som kan kalla Kalle i fortsättningen. Han var inte anträffbar.Men meddelanden skickas till honom. Ingen operation var bokad i mitt namn och Linus som skulle operera med tillsammans med Kalle skulle inte ens jobba dagen efteråt. Så det vara bara att lägga sig och kolla på TV. Det här var på morgonen. På kvällen kom Kalle. Han störtade till sjukhuset när han fick reda på vad som hade hänt. Han var civilklädd och då såg han ut exakt som Gösta Ekman. Sa till mig att vänta för han skulle kolla lite vad som hänt.

Jag väntade en halvtimme. Sedan tog han mig till hans privata rum och jag fick berätta vad som hänt. Han bara skakade på huvudet. Men Kalle är överläkare och en överdängare på att få saker att hända. Vi var ju tvungna att vänta ut antibiotikan. Då säger han en sak som fick mig att börja gråta. Han hade sett till att jag skulle få komma hem en vecka efter 3 månader på sjukhus och det samma kväll. Han hade beställt en ambulans och en ambulans en vecka senare. Jag var så jävla tacksam för vad den mannen gjorde och när jag tänker på det nu, så får jag tårar i mina ögon. Kalle är en av mina hjältar och i nästa del kommer nu förstå varför han en speciell person.

See you.

XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar